کسب درامد از اینترنت ، کاملا رایگان و بدون سرمایه

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

آموزش نرم افزار Fritzing

Fritzing چه نرم افزاری است و چه کسانی به آن نیاز دارند؟ برای آشنایی با این پلتفرم جذاب ، بهتر است قدری با سابقه پیدایش آن آشنا شویم. Fritzing را برای نخستین بار دانشگاه پوتسدام آلمان (Potsdam) در حین توسعه فرآیندهای پردازش‌ و بردهای آردوینو ایجاد نمود. این نرم‌افزار در حقیقت یک نرم‌افزار open source برای افرادی است که مهندس نیستند! یک ابزار فوق‌العاده جهت طراحی های اولیه و حتی طراحی PCB، به منظور استفاده‌ی طراحان، مخترعان، دانشجویان و کسانی که از سر  سرگرمی و علاقه در زمینه مدارها فعالیت دارند اما دانش کافی جهت کار با نرم‌افزارهای تخصصی الکترونیک را ندارند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که کار با این نرم‌افزار را یاد بگیرید، در این آموزش با میکرو دیزاینر الکترونیک همراه باشید. برای شروع، Fritzing  را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید.

  • Version 0.9.3b
  • Windows 32 bit
  • Windows 64 bit
  • Mac OS X 10.7 and up
  • Linux 32 bit
  • Linux 64 bit
  • Source Github

  • آموزش نرم افزار Fritzing (اولین تجربه کار با Fritzing !)

پس از اینکه برنامه را نصب کنید، با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید که صفحه اصلی برنامه است. سربرگ‌هایی که در این جا وجود دارند عبارتند از  Welcome, Breadboard, Schematic, PCB و Code. به کمک این‌ سربرگ‌ها می‌توانیم میان قسمت‌های مختلف جابه‌جا شویم. سربرگ   Welcome ما را به صفحه‌ی اولیه و پیش‌فرض نرم‌افزار می‌برد که در آن‌جا آخرین اخبار مرتبط قابل مشاهده هستند. سربرگ های دیگر را نیز در ادامه به طور مختصر توضیح خواهیم داد و البته سربرگ برد بورد (Breadboard)  با جزئیات بیشتر و کامل‌تری نیز معرفی خواهد شد.

بخش Breadboard

این‌جا صفحه‌ای است که ما بیشتر زمان کار با Fritzing را در آن سپری خواهیم کرد! این صفحه در واقع شمایل یک برد بورد آزمایشی را تداعی می‌کند که کاربر بتواند احساسی مشابه جایگذاری واقعی و فیزیکی قطعات داشته باشد.

آموزش نرم افزار Fritzing

بخش Schematic

سربرگ Schematic ابزاری است برای ایجاد مدارها و نمودارهای الکترونیکی. قطعات و ماژول‌هایی که در این‌جا ایجاد می‌شوند به طور خودکار در تمام سربرگ‌های دیگر هم قابل استفاده و دسترسی هستند. فقط نکته‌ای که باید رعایت شود این است که برای هر یک از آن‌ها یک لینک اختصاصی ایجاد کنیم(عملیات روت یا تعین مسیر). این کار را می‌توانیم به صورت دستی و یا با امکان اتوروت(Autoroute) انجام دهیم.

Schematic

بخش PCB

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این صفحه ابزاری است برای ایجاد PCB ( بورد مدار چاپی). در واقع Fritzing به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم شماتیک مدارچاپی مدارهای طراحی شده در همین نرم‌افزار را نیز به کمک این ابزار، ایجاد کنیم.

PCB

بخش Code

به کمک این صفحه می‌توانیم به طور مستقیم و بدون نیاز به نرم‌افزار های دیگر، برای بردهای آردوینو که در Fritzing طراحی و استفاده می‌کنیم، کد بنویسم و یا کد آن‌ها را اصلاح کنیم.

Code

نصب بخش‌های جدید

و اما جدولی که در سمت راست صفحه وجود دارد. این جدول شامل تمام قطعاتی است که ما در اختیار داریم. از این قطعات استفاده می‌کنیم تا هرآن‌چه مورد نیازمان است را بسازیم. قطعات را می‌توانیم با کمک موتور جستجو یا جعبه‌های طبقه‌بندی شده‌ای که وجود دارند، در این جدول پیدا کنیم.

باید توجه داشت که تعداد ماژول‌های اولیه‌ی خود نرم افزار محدود است و قطعا به زودی نیاز به اضافه کردن ماژول‌های خودساخته‌مان خواهیم داشت. البته برخی از ماژول های مخصوص Fritzing  از پیش طراحی شده و کد‌های آن‌ها به صورت آماده موجود و قابل دانلود است. کتابخانه‌های Fritzing را نیز می‌توانیم از طریق سایت GitHub  برداریم.

اما نصب یک قطعه جدید چگونه است؟ هر قطعه را می‌توانیم به راحتی از طریق منوی file à open نصب کنیم و پس از آن، قطعه در جدول سمت راست، در زیرمجموعه‌ی Part-Mine قابل دسترسی خواهد بود.

کتابخانه‌های Fritzing

نحوه‌ی کار با Fritzing

نحوه‌ی کار با این نرم‌افزار را با یک مثال آموزش می‌دهیم. مثالی که می‌خواهیم با آن کار کنیم مربوط به برد Croduino ( نسل جدید آردوینو ) و یک LED است که به پین D13 برد متصل می‌شود.

در شروع کار با Fritzing، ابتدا  وارد سربرگ برد بورد می‌شویم که شمای کلی یک برد بورد آزمایشگاهی را در آن‌جا می‌بینیم. از این برد بورد تقربیا در تمام ترکیبات مداری که در Fritzing می‌سازید، استفاده خواهید کرد. بنابراین فعلا به آن دست نزنید!(قطعات  را می‌توان از طریق گزینه‌ی delete موجود در ابزارها و یا از طریق راست کلیک بر روی هر قطعه و  انتخاب delete از منوی باز شده، از روی صفحه پاک کرد.)

در اینجا فرض ما بر این است که برد Croduino را از قبل با نرم‌افزار اتصال داده اید. بنابراین می‌توان آن را به راحتی از طریق جستجو و تایپ نام Croduino و یا از طریق قسمت Mine در جدول سمت راست پیدا کرده و بر روی صفحه کشید ( در کنار برد بورد.)

نحوه‌ی کار با Fritzing

همین کار را ( پیدا کردن و کشیدن روی صفحه) برای led و مقاومت نیز انجام می‌دهیم و آن‌ها را بر روی برد بورد قرار می‌دهیم.

نحوه‌ی کار با Fritzing

مطابق خطوط رنگی موجود روی مقاومت، می‌بینیم که مقدار آن برابر با 220 Ω است. می‌خواهیم آن‌را به Ω 330 تغییر دهیم. ابتدا با کلیک چپ ، مقاومت را انتخاب می‌کنیم، سپس می‌بینیم که جدولی مطابق تصویر پایین(Inspector tab )، در زیر جدول  اصلی سمت راست صفحه ظاهر می‌شود. در قسمت Properties، مقدار مقاومت را از 220 Ω به  Ω 330 تغییر می‌دهیم.

آموزش نرم افزار Fritzing

مشابه همین کار را می‌توانیم برای قطعات دیگری که قابلیت تغییر مشخصات دارند نیز انجام دهیم. به عنوان مثال رنگ led را نیز می‌توان تغییر داد.

آموزش نرم افزار Fritzing

هر پایه از هر قطعه‌ای، برچسب مخصوصی برای معرفی مشخصات خود دارد. به عنوان مثال اگر اشاره‌گر موس را بر روی پایه‌ی سمت راست led قرار دهید، یک برچسب anode که به معنی پایه‌ی آنود یا مثبت (+ ) است، نمایان خواهد شد. اگر بخواهیم پایه‌ای را روی برد‌ بورد جابه‌جا کنیم، کافی ست که آن را با موس به به محل مورد نظر بکشیم.

آموزش نرم افزار Fritzing

اکنون نوبت به اتصال led و مقاومت با برد Croduino است. خطوط عمودی سبز رنگ، پین‌هایی از برد بورد را نشان می‌دهد که دارای اتصال با یکی از سرهای هر قطعه هستند. همان‌طور که در تصویر می‌بینیم ، پایه‌ی سمت چپ (کاتود) led به  یکی از سر های مقاومت متصل است و هر دو باید به پین زمین  در برد Croduino متصل شوند. برای این کار، یکی از نقاط سبز شده در مسیر این دو پایه را انتخاب کرده و همزمان که موس را نگه می‌داریم ، آن را به پین GND برد Croduino وصل می‌کنیم.

آموزش نرم افزار Fritzing

معمولا رنگ پیش‌فرضی که در مدارها سیم اتصال زمین را نشان می‌دهد، مشکی است. پس در اینجا هم رنگ این سیم را به مشکی تغییر می‌دهیم. برای این کار کافی‌ست روی هر نقطه‌ای از سیم راست کلیک کنیم و از منوی ظاهر شده، در قسمت wire color ، رنگ مشکی را انتخاب کنیم.

آموزش نرم افزار Fritzing

اگر نمی‌خواهید که سیم اتصال به صورت مستقیم باشد، ctrl (در ویندوز یا لینوکس ) و یا cmd ( در os ) را نگه می‌داریم و در همین حال با کمک کلیک راست، سیم را به هر نحو که تمایل داریم، خم می‌کنیم. برای اطمینان از درستی اتصال میان برد بورد و Croduino ، کافی‌ست یکی از آن دو را در صفحه جابه‌جا کنیم تا ببینم آیا اتصال میان آن‌دو همچنان برقرار می‌ماند یا خیر.

آموزش نرم افزار Fritzing

تنها چیزی که باقی مانده، این است که پایه‌ی آنود led را به Croduino متصل کنیم. همان‌طور که از ابتدا گفتیم، این پایه را به پین D13 متصل می‌کنیم. پروسه‌ی اتصال دقیقا مشابه مراحل بالا است. سیم اتصال را وصل می‌کنیم، آن را کمی منحنی کرده و رنگ آن را به نارنجی تغییر می‌دهیم.

آموزش نرم افزار Fritzing

تصویر نهایی پروژه ساخته شده ما،  از طریق مسیر File – Export ، با هر فرمت دلخواهی که انتخاب می‌کنیم، موجود است. امیدواریم که توانسته باشیم در این آموزش، مفاهیم اولیه‌ی آشنایی و کار با پلتفرم جذاب Fritzing را به خوبی به شما منتقل کنیم. برای تمرین یادگیری میتوانید مثال های آردوینورا با این نرم افزار ببندید و تست کنید.


منبع : https://melec.ir/getting-started-with-fritzing-software

electropi.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی ندائی

ایده های جالب برای جشن تولد؛ چطور می‌توانیم عزیزان‌مان را سورپرایز کنیم؟

تولد دوست‌تان نزدیک است و دوست دارید برایش کاری انجام بدهید. چه کاری بهتر از اینکه او را برای تولدش سورپرایز کنید، اما چطور باید این کار را انجام داد؟ این سؤال خیلی از کسانی است که دوست دارند عزیزان‌شان را برای تولدشان سورپرایز کنند اما دقیقا نمی‌دانند باید چه‌کار کنند. پس در ادامه با ما همراه باشید؛ شاید این ایده های جالب برای جشن تولد، کار شما را هم راحت‌تر کند.

قبل از هر چیز باید به یک نکته اشاره کنم و آن اینکه سورپرایز کردن، زمانی دل‌نشین است که طرف مقابل اصلا انتظارش را نداشته باشد، اما معنایش این نیست که می‌توانید هر کاری برای غافل‌گیر کردنش انجام دهید. مطمئنا شما می‌خواهید عزیزان‌تان را خوشحال کنید، نه اینکه خاطره‌ی بدی در ذهن آنها باقی بگذارید.

ویدئوی تبریک دسته‌جمعی

این یکی از بهترین هدیه‌هایی است که می‌توانید به کسی که از شما دور است بدهید. مثلا وقتی دوست یا فامیل شما در شهر یا کشور دیگری زندگی می‌کند و شما نمی‌توانید روز تولدش کنارش باشید، می‌توانید از چند نفر از دوستان مشترک یا اعضای فامیل بخواهید یک ویدئوی ۱۵ الی ۲۰ ثانیه‌ای از خودشان بگیرند و تولد او را تبریک بگویند. سپس تمام این ویدئوها را به هم بچسبانید و یک فیلم کامل درست کنید. تصور کنید دوست‌تان چقدر غافل‌گیر می‌شود، وقتی این ویدئو را ببینید. از این ایده می‌توانید به‌غیر از تولد برای تبریک هر نوع مراسم دیگری هم استفاده کنید.

آگهی در روزنامه

تابه‌حال به آگهی‌های روزنامه‌ای که مردم در آن تولد کسی را تبریک می‌گویند دقت کرده‌اید. پس چرا شما این کار را نکنید؟ در یکی از روزنامه‌هایی که دوست‌تان هر روز مطالعه می‌کند، یک ستون کوچک را رزرو کنید و تولدش را تبریک بگویید. این آگهی‌ها معمولا هزینه‌ی چندانی ندارند؛ حتی اگر داشته باشند هم ارزشش را دارد. تصور کنید دوست‌تان مشغول خواندن روزنامه است که یک دفعه تصویر خودش را به همراه تبریک شما می‌بیند.

افزایش فالوورهای شبکه‌های اجتماعی

این ایده را یک مادر به فکر من انداخت. مادری برای تولد دخترش یک صفحه فیس‌بوک درست کرد و آن را با افراد و صفحه‌های دیگر به‌اشتراک گذاشت و اعلام کرد که می‌خواهد برای تولد دخترش او را سورپرایز کند و تعداد فالوورهای او را بالا ببرد. این پست دست به دست چرخید و تعداد فالوورهای آن صفحه هم، روزبه‌روز زیادتر شد. مادر، در روز تولد دختر، این صفحه را با تعداد بالای فالوورهایی که برای او عکس‌ و پیام‌های تبریک ارسال کرده بودند به او نشان داد. مگر می‌شود کسی این‌طور سورپرایز نشود!

یادداشت‌های پنهان

ایده‌های جالب برای جشن تولد یادداشت‌های پنهان

این ایده خیلی هیجان‌انگیز است. چند ورق کاغذ بردارید و روی هرکدام یک پیام تبریک یا آرزو یا خاطره‌ی خنده‌دار بنویسید و بعد همه‌ی این کاغذها را در جاهای مختلف مثل کیف، کشوی لباس‌ها، دست‌شویی و لای کتاب پنهان کنید. نکته‌ی چنین ایده‌ای این است که به‌جای یک‌بار تبریک گفتن، چندین بار به او تبریک می‌گویید و هر بار هم او را سورپرایز می‌کنید. تصور کنید همسر، پدر و مادر یا فرزندتان با دیدن این‌همه پیام تبریک در طی روز چقدر خوشحال و هیجان‌زده خواهد شد.

فراموش کردن

این ایده شاید در ظاهر خیلی ساده به‌نظر برسد، اما مطمئن باشید طرف مقابل را حسابی غافل‌گیر می‌کند. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که طوری رفتار کنید که انگار روز تولد او را فراموش کرده‌اید. بعد وقتی او مطمئن شد که شما واقعا فراموش کرده‌اید (و البته کمی هم ناراحت شد)، با یک تماس تلفنی یا به‌صورت حضوری یا به‌همراه دوستان‌تان، او را غافل‌گیر کنید. در اینجا باید خودتان هم کمی خلاقیت چاشنی کارتان کنید. خوشحالی بعد از این غافل‌گیری به ناراحتی قبلش می‌ارزد.

تبریک تولد رادیویی

تا به حال به ذهن‌تان رسیده است که از طریق رادیو تولد کسی را تبریک بگویید. حدس می‌زنم تا حالا امتحان نکرده باشید. چند وقت پیش داشتم رانندگی می‌کردم و رادیوی ماشین هم روشن بود. یک‌دفعه آهنگ تولدت مبارک پخش شد، مجری اسم یک نفر را اعلام کرد و تولد او را تبریک گفت. واقعا عاشق این ایده شدم. پیش خودم فکر کردم شخصی که تولدش بوده، با شنیدن اسم خودش چه حسی پیدا کرده است. علاوه بر این شما می‌توانید یک کار دیگر هم بکنید. خودتان با برنامه رادیویی که می‌دانید دوست‌تان یا یکی از اعضای خانواده‌تان که تولدش هست به آن گوش می‌دهد تماس بگیرید و با صدای خودتان به او تبریک بگویید.

سورپرایز نخی

این ایده‌ی فوق‌العاده برای زمانی مناسب است که با آن فرد در یک خانه زندگی می‌کنید. فرض کنید می‌خواهید پدرتان را برای تولدش غافل‌گیر کنید. برای عملی کردن این ایده باید وقتی پدرتان خواب است، یک نخ بردارید و یک سرِ آن را به یکی از انگشت‌های او ببندید؛ سر دیگر را هم به هدیه‌ای که می‌خواهید به او بدهید وصل کنید و آن را در یکی از اتاق‌های دیگر خانه پنهان کنید. صبح روز بعد وقتی پدرتان از خواب بیدار می‌شود می‌بیند که یک نخ به انگشتش گره خورده است. بلند می‌شود و نخ را دنبال می‌کند. وقتی به انتهای نخ برسد با هدیه تولدش غافل‌گیر می‌شود.

تبریک با بوسه

این ایده به درد زوج‌ها می‌خورد. از این ایده برای سورپرایز کردن شریک زندگی خود استفاده کنید. می‌توانید از او بخواهید چشمانش را ببندد و تا زمانی که شما نگفته‌اید باز نکند، سپس او را غرق در بوسه کنید. می‌توانید او را به تعداد سال‌های تولدش ببوسید.

هدیه سرگرمی

ایده‌های جالب برای جشن تولد هدیه سرگرمی

چه هدیه‌ای بهتر از چیزی که مربوط به سرگرمی باشد؟ من که فکر می‌کنم این بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به کسی بدهید. سال گذشته من به یکی از دوستانم یک گیتار آکوستیک هدیه دادم؛ دقیقا همان مدلی بود که مدت‌ها دنبالش می‌گشت. قیافه‌اش وقتی گیتار را دید واقعا دیدنی بود. این ایده را در مورد هرکس دیگری هم می‌توانید اجرا کنید، فقط کافی است بدانید سرگرمی‌اش چیست.

سورپرایز با نامه

آیا تابه‌حال برای کسی نامه‌ای پست کرده‌اید؟ منظورم ایمیل نیست، منظورم دقیقا یک نامه‌ی پستی است. می‌دانم که خیلی‌ها این کار را نکرده‌اند. پس چرا دوباره این سنت خوب را احیا نکنیم؟

این هم یکی دیگر از ایده‌های جالب برای غافل‌گیر کردن دوستان و آشنایان در روز تولدشان است. یک نامه‌ی زیبا بنویسید، در آن تولد دوست‌تان را تبریک بگویید و برایش آرزوهای خوب کنید. بعد آن را داخل یک پاکت زیبا بگذارید. می‌توانید هدیه‌های کوچک مثل جاکلیدی نیز داخل پاکت قرار بدهید. بعد به اداره پست بروید و آن را به آدرس دوست‌تان پست کنید.

می‌توانید این کار را برای اعضای خانواده‌تان هم انجام بدهید، فقط حواس‌تان باشد، شخصی که تولدش است باید خودش نامه را تحویل بگیرد.

فیلم سورپرایز

برای عملی کردن این ایده، عکس‌های قدیمی (مثل عکس‌های تولد بچگی) کسی را که تولدش است بدون اینکه بفهمد بردارید. این شخص می‌تواند دوست، اعضای خانوده و فامیل‌تان باشد و می‌توانید عکس‌هایشان را از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان بردارید. بعد از اینکه چند عکس خوب پیدا کردید، با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم، آنها را به یک ویدئوی اسلایدی تبدیل کنید.

امضای سلبریتی موردعلاقه

ایده‌های جالب برای جشن تولد امضای سلبریتی موردعلاقه

می‌دانید سلبریتی موردعلاقه‌ی آنها چه کسی است؟ یک فوتبالیست یا بازیگر؟ شاید عملی کردن این ایده کمی سخت باشد، اما فکرش را بکنید اگر یک نفر به‌عنوان کادوی تولد به شما امضای سلبریتی موردعلاقه‌تان را بدهد چقدر خوشحال می‌شوید. پس ارزش امتحان کردن را دارد.

اما سؤال اصلی اینجاست که چطور باید این کار را انجام داد؟ افراد مشهور، هر چند وقت یک بار، چیزهایی را که امضا کرده‌اند، به مزایده‌ای به‌نفع خیریه‌ها می‌گذارند. بنابراین اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، معطل نکنید و این هدیه‌ی سورپرایز فوق‌العاده را بخرید.

سورپرایز در محل کار

این ایده برای کسانی است که کار می‌کنند یا حتی دانشجوهایی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند. اگر به‌دنبال ایده‌ای برای غافل‌گیر کردن تولد کسی هستید که در این دو دسته جا دارد، حتما از این ایده خوش‌تان خواهد آمد.

خب، اجازه بدهید با یک مثال برای‌تان توضیح دهم. فرض کنید می‌خواهید برادرتان را سورپرایز کنید. کاری که باید بکنید این است که به همکاران برادرتان بگویید که تولدش است و از همه‌ی آنها بخواهید تک به تک تولد برادرتان را تبریک بگویند؛ البته از آنها بخواهید به برادرتان لو ندهند که شما به آنها گفتید. تصور کنید چقدر تعجب خواهد کرد وقتی ببیند افرادی که خیلی از آنها را از دور می‌شناسد تولدش را تبریک می‌گویند.

می‌توانید به همه‌ی آنها یادداشتی با پیام‌های متفاوت بدهید تا آنها را به برادرتان بدهند.

سفر برنامه‌ریزی‌نشده

عنوان این ایده گیج‌کننده است؟ سفر برنامه‌ریزی‌نشده؟ چطور ممکن است؟ با عرض پوزش، اما فکر کردم این عنوان خیلی برای این ایده مناسب است. اجازه دهید برای‌تان توضیح بدهم.

این ایده بیشتر به درد جوان‌ترها می‌خورد. برای عملی کردن این ایده باید یک ماشین داشته باشید (یا می‌توانید ماشین یکی از دوستان‌تان را غرض بگیرید). با چند نفر از دوستان نزدیکِ کسی که تولدش است تماس بگیرید تا به خانه‌ی او بیایند. وقتی همه‌ی آنها آمدند، از دوست‌تان بخواهید از خانه بیرون بیاید. وقتی ببیند همه‌ی دوستانش آمده‌اند که تولدش را تبریک بگویند حسابی غافلگیر خواهد شد.

قسمت هیجان‌انگیز ماجرا اینجا شروع می‌شود؛ به او و بقیه‌ی دوستانش بگویید بیایید همین الان به سفر برویم. اما قانون این ایده این است که هیچ کس نباید «نه» بگوید. همه باید همان لحظه آماده‌ی سفر شوند. می‌توانید تصور کنید که رفتن به سفری که هیچ برنامه‌ای برایش ریخته نشده چقدر هیجان دارد؟

اسکرپ‌بوک

ایده‌های جالب برای جشن تولد - اسکرپ‌بوک

شاید قبلا این ایده را امتحان کرده باشید؛ اما اگر اولین بار است، می‌توانید عزیزان‌تان را با گذر از مسیر خاطرات شگفت‌زده کند.

احتمالا می‌دانید اسکرپ‌بوک چیست. اسکرپ‌بوک، دفترچه یادداشتی است که با تصاویر، یادداشت‌ها، پیام‌ها و… شخصی‌سازی شده است. یعنی شما یک دفترچه با تصاویر و پیام‌های شخصی خودتان درست می‌کنید.

برای درست کردن یک اسکرپ‌بوک تولد، تمام عکس‌های به‌یادماندنی و مشترک با شخصی که تولدش است را در دفترچه بچسبانید و تجربیات شخصی خود را در مورد لحظه‌هایی که باهم بوده‌اید بنویسید. می‌توانید کنار هر عکس هم یک یادداشت بنویسید. هرکسی که این هدیه را بگیرد، چشمانش از خوشحالی غرق در اشک خواهد شد.

سورپرایز پشت دری

این به درد همه‌ی کسانی می‌خورد که می‌خواهند دوست‌شان را برای تولدش سورپرایز کنند. کاری که باید بکنید این است که یک هدیه یا یک دسته گل بخرید. آن را بسته‌بندی کنید و به همراه یک یادداشت آن را پشت در منزل دوست‌تان بگذارید. با بقیه اعضای خانواده‌ی دوست‌تان هماهنگ کنید که وقتی زنگ در زده شد، اجازه دهند او در را باز کند. وقتی در را باز کند، می‌بیند هیچ‌کس پشت در نیست به‌جز یک هدیه یا دسته‌گل؛ بهترین هدیه‌ی سورپرایزی که می‌توان به کسی داد!

مهمانی سورپرایزی

یک مهمانی تولد سورپرایزی برای دوست‌تان تدارک ببینید. مطمئنم خیلی‌ها از چندوچون این ایده باخبر هستند. با دوستان، آشنایان، اعضای خانواده و همکاران دوست‌تان تماس بگیرید و ماجرا را به آنها بگویید.

این ایده برای جشن تولد پدرها و مادرها فوق‌العاده است. مثلا با تک‌تک دوستان قدیمی پدرتان تماس بگیرید و از آنها بخواهید برای جشن تولدش به خانه شما بیایند. وقتی پدرتان از سر کار برگردد و دوستانش را ببیند که تولدش را تبریک می‌گویند، قیافه‌اش دیدنی است.

هدیه‌ی رؤیایی

چه می‌شد اگر برای تولد دوست‌تان، به او هدیه‌ی رؤیایی‌اش را می‌دادید! قبول کنید که همه ما رؤیاهایی در سر داریم. کسی که قصد دارید سورپرایزش کنید هم حتما رؤیاهایی دارد. ببینید رؤیایش چیست و اگر می‌توانید او را به رؤیایش برسانید.

طراحی

دوست‌تان را با یک طراحی از صورت خودش سورپرایز کنید. اگر خودتان نمی‌توانید این کار را بکنید، می‌توانید از کسی که توانایی‌اش را دارد بخواهید تا از صورت دوست‌تان طراحی کند. یکی از عکس‌هایی را که دوست‌تان در آن خوب افتاده پیدا کنید و به نقاش بدهید تا از روی آن طراحی کند. مطمئنم دوست‌تان از دیدن طراحی صورت خودش هیجان‌زده خواهد شد.

سورپرایز با تزئین کیک

ایده‌های جالب برای جشن تولد - سورپرایز با تزئین کیک

اگر می‌خواهید کسی را با مهمانی سورپرایز کنید، باید به فکر سورپرایز با کیک هم باشید. کیکی را سفارش بدهید که شبیه به چیزی است که دوست‌تان خیلی دوست دارد. مثلا اگر عاشق موسیقی است، می‌توانید کیک را شبیه به یک ساز یا نت موسیقی تزئین کنید. این ایده برای بچه‌ها فوق‌العاده است.

بلیطی به یک مقصد عالی

چرا یک بلیط هواپیما و رزرو هتل به یک مقصد عالی به دوست‌تان هدیه ندهید؟ این بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به کسی بدهید، مخصوصا کسی که دوست دارید با او به سفر بروید.

غیرمستقیم از دوست‌تان بپرسید دوست دارد به کجاها سفر کند و در روز تولدش با یک بلیط به همان مقصد او را غافل‌گیر کنید و از سفر خود لذت ببرید.


منبع : https://www.chetor.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی ندائی

پنج عامل مخربی که باعث کندی شبکه وای‌فای می‌شوند

پنج عامل مخربی که باعث کندی شبکه وای‌فای می‌شوند

وای‌فای بر پایه امواج رادیویی کار می‌کند. در نتیجه ما با یک فناوری کاملا حساس سروکار داریم. حساس بودن این فناوری از یک طرف و پیکربندی درست یا اشتباه و موقعیت‌های مکانی تجهیزات و اکسس‌پوینت‌ها از سوی دیگر باعث شده است همواره سیگنال‌های قدرتمند یا ضعیفی را روی دستگاه‌های ارتباطی خود دریافت کنیم. اما چه عوامی بر بهتر یا بدتر شدن سیگنال‌های وای‌فای تاثیرگذار هستند؟


پروتکل‌های امنیتی و بی‌سیم قدیمی

به‌کارگیری پروتکل‌های امنیتی قدیمی روی شبکه وای‌فای به شکل قابل توجهی عملکرد و کارایی آن‌ها را کم می‌کند. به‌طور مثال استاندارد  802.11ac  می‌تواند از نرخ انتقال 1000 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند، اما اگر از یک پروتکل و پیکربندی امنیتی قدیمی شبیه به WEP یا WPA استفاده کنید، نرخ انتقال داده‌های شما به 54 مگابیت بر ثانیه محدود خواهد شد. محدودیت فوق به این دلیل به وجود می‌آید که مکانیزم‌های امنیتی یاد شده برای رمزگذاری داده‌ها از پروتکل جامع کلید موقت (TKIP) سرنام Temporal Key Integrity Protocol   استفاده می‌کنند. اطمینان حاصل کنید مکانیزم‌های امنیتی به کار گرفته شده باعث کندی سرعت وای‌فای شما نشده باشند. برای این منظور سعی کنید تنها از مکانیزم امنیتی WPA2 همراه با استاندارد رمزگذاری پیشرفته (AES) استفاده کنید. این حرف به معنای آن است که نباید از حالت ترکیبی  WPA/WPA2-mixed یا WPA2-TKIP استفاده کنید. اگر از دستگاه‌های وای‌فای قدیمی استفاده می‌کنید که از الگوی WPA2-AES پشتیبانی نمی‌کنند، به دنبال به‌روزرسانی میان‌افزار دستگاه‌ها باشید تا مشکل مربوط به عدم سازگاری برطرف شود. همچنین یک دانگل USB یا PCI وای‌فای به کامپیوتر یا دستگاه‌های خود اضافه کنید تا بتوانید ویژگی اتصال وای‌فای مدرن را به آن‌ها اضافه کنید. اگر دستگاه‌های شما قادر نیستند از این محصولات پشتیبانی کنند به دنبال یک بریج وای‌فای برای دستگاه‌هایی باشید که از یک ارتباط اترنت استفاده می‌کنند.

چه تفاوتی بین پهنای باند و طیف وجود دارد؟


عدم به‌کارگیری فرکانس 5 گیگاهرتز

فرکانس 2.4 گیگاهرتز 11 کانال دارد (در امریکای شمالی)، با این حال، زمانی که از پهنای کانال پیش‌فرض 20 مگاهرتزی یا فقط از تک پهنای کانال 40 مگاهرتزی استفاده می‌کنید به سه کانال که با یکدیگر هم‌پوشانی ندارند دسترسی دارید. تصویر زیر این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

از آن‌جایی که اکسس‌پوینت‌ها باید روی کانال‌هایی قرار بگیرند که هم‌پوشانی با یکدیگر ندارند، فرکانس 2.4 گیگاهرتز می‌تواند به سرعت کوچک شود. در فرکانس 5 گیگاهرتز شما تا 24 کانال در اختیار خواهید داشت، اما همه اکسس‌پوینت‌ها و کشورها از تمامی این کانال‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

 با این وجود هیچ‌کدام از این کانال‌ها زمانی که از پهنای کانال 20 مگاهرتز استفاده می‌کنید با یکدیگر هم‌پوشانی نخواهند داشت. حتا زمانی که از پهنای کانال 40 مگاهرتز استفاده می‌کنید، شما به 12 کانالی که با یکدیگر هم‌پوشانی ندارند دسترسی خواهید داشت. بنابراین، در این باند اکسس‌پوینت‌های شما با شبکه‌های همسایگان شما تداخل کمتری خواهند داشت. اگر به دنبال افزایش سرعت و کارایی هستید باید سعی کنید کلاینت‌های وای‌فای خود را متقاعد سازید تا از باند 5 گیگاهرتز روی شبکه شما استفاده کنند تا سرعت و کارایی افزایش پیدا کند. باید به دنبال ارتقا هر کلاینت تک باند 2.4 گیگاهرتز وای‌فای باشید که از دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده کند. آرایش شما باید به گونه‌ای باشد که اکسس‌پوینت‌های چندگانه تداخلی با یکدیگر نداشته باشند و سیگنال هر اکسس پوینت به نحوی هم‌پوشانی داشته باشد که هیچ‌گونه شکاف (فضای خالی) را در زمان پوشش‌دهی به وجود نیاورد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید سیگنال‌های هم‌پوشانی متعلق به اکسس‌پوینت‌های مختلف روی کانال‌های بدون هم‌پوشانی باشند.

پیکربندی اشتباه اکسس‌پوینت‌ها

با توجه به این‌که باند 2.4 گیگاهرتز حسابی شلوغ است، در نتیجه کانال‌های به کار گرفته شده از سوی اکسس‌پوینت‌های شما ممکن است برخی مواقع به درستی در دسترس نباشند. در چنین شرایطی تداخل با شبکه‌های همسایه و حتا خود اکسس‌پوینت‌های شما تقریبا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این باند ضعیف سعی کنید از کانال‌های 1، 6 و 11 که با یکدیگر هم‌پوشانی ندارند در پهنای کانال 20 مگاهرتز استفاده کنید. درست است که بیشتر اکسس‌پوینت‌ها و کنترل‌کنندهای وای‌فای به شکل خودکار این قابلیت را مدیریت می‌کنند، اما در اغلب موارد اینکار به شکل درستی انجام نمی‌شود. برای بررسی این موضوع روی کانال تخصیص پیدا کرده دوبار کلیک کرده و این موضوع را بررسی کنید. اگر پیکربندی به شکل درستی انجام نشده خود این‌کار را انجام دهید.

به‌‌کارگیری نرخ پایین انتقال داده‌ها

اکسس‌پوینت‌ها این موضوع را کنترل می‌کنند که چه نرخ داده‌ای در ارتباطات میان دستگاه‌های وای‌فای پشتیبانی می‌شود. هر زمان اکسس‌پوینت‌ها از نرخ داده‌ پایینی پشتیبانی کنند به معنای آن خواهد بود که شما یک اتصال ضعیف خواهید داشت. بیشتر اکسس‌پوینت‌های سازمانی روی نرخ انتقال داده‌ها کنترل کاملی دارند. در صورت امکان نرخ انتقال پایین 1 تا 12 مگابایت را غیرفعال کنید. اگر شبکه‌ای با تراکم بالا که محدوده وسیعی را پوشش می‌دهد در اختیار دارید بهتر است به دنبال نرخ‌های بالا حتا بالاتر از 54 مگابیت بر ثانیه باشید.

فقدان پیکربندی و طراحی درست

یک طراحی یا پیکربندی ضعیف وای‌فای می‌تواند مشکلات مربوط به وای‌فای را بیشتر کرده و عملکرد را کاهش دهد. برای این منظور بهتر است از یک متخصص خبره شبکه دعوت کنید تا مکان مناسب اکسس‌پوینت‌ها را برای شما مشخص کرده یا نصب و پیکربندی طراحی را تایید کند. بدون انجام یک بررسی فنی مبتنی بر نقشه و بهره‌مندی از ابزارهایی شبیه به Airmagnet یا Ekahau کار سختی است که به درستی بتوانید تداخل کانال‌ها را کشف کرده و تنظیمات درستی را روی کانال‌ها اعمال کنید. طراحی شما باید متناسب با تراکم کلاینت‌ها و ابزارهایی باشد که به یک شبکه متصل می‌شوند.

منبع :
https://www.shabakeh-mag.com

electropi.ir
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی ندائی

مسیریابی بهتر و دقیق تر ، Google Maps در مقابل Waze

مسیریابی بهتر و دقیق تر

Google Maps در مقابل Waze کدامیک بهتر هستند؟

Google Maps در مقابل Waze کدامیک بهتر هستند؟

هر برنامه‌ ناوبری باید تا حد امکان ساده بوده و فارغ از هر پیچیدگی قابل استفاده باشد. در نتیجه تنها نگرانی شما از بابت به‌کارگیری چنین برنامه‌هایی باید این موضوع باشد که چنین برنامه‌هایی شما را به مکان‌هایی نامعلوم که هیچ‌گونه شناختی از آن مکان‌ها ندارید هدایت نکنند.

ناوبری از مسیر A به B

بدیهی است، ناوبری صحیح و سریع یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های هر برنامه‌ مسیریابی است. این مدل برنامه‌ها باید شما را به مکانی ببرند که قصد رفتن به آن مکان را داشته‌اید. زمانی که صحبت از چنین برنامه‌هایی به میان می‌آید گوگل مپس و ویز جزء انتخاب‌های اول هستند. جای تعجبی ندارد که مشاهده می‌کنیم ویز و گوگل مپس نقشه‌ها و داده‌های ترافیکی بسیاری را با یکدیگر به اشتراک قرار می‌دهند. با این حال تفاوت‌های بسیاری میان این دو برنامه وجود دارد.

ویز یکی از معروف‌ترین برنامه‌های مسیریاب شخص ثالث است که در سال 2013 میلادی از سوی گوگل خریداری شد. این خرید باعث شد تا یکسری ویژگی‌های کلیدی این برنامه همچون هشدارهای ترافیکی به برنامه گوگل مپس وارد شود. در مقابل برنامه ویز نیز به داده‌های مربوط به Street View دسترسی پیدا کرد. ویز از یک رابط کاربری ساده استفاده کرده که درون آن از عناصر کارتونی زیادی استفاده شده است. برای آن‌که بتوانید از این برنامه استفاده کنید به یک حساب کاربری نیاز دارید که البته می‌توانید از حساب فیس‌بوک یا شماره تلفن همراه خود استفاده کنید. ویز به مردم اجازه می‌دهد نقشه‌های خود را ایجاد کرده و آن‌ها را ارائه کنند. این رویکرد به مردم اجازه می‌دهد با استفاده از نقشه‌های موجود مشکلاتی که شناسایی کرده‌اند را گزارش دهند. گزارش‌ها به سرعت دریافت شده و برخی مشکلات اشکالات رایج در کوتاه‌ترین زمان برطرف می‌شوند. در مناطق روستایی و دورافتاده، اغلب با نقشه‌هایی در برنامه ویز سروکار دارید که از سوی کاربران ساخته شده‌اند، در حالی که امکان انجام چنین کاری در گوگل مپس به سادگی وجود ندارد. گوگل می‌گوید: «برنامه گوگل مپس نسبت به ویز یک مزیت قابل توجه دارد. در حالی که ویز تنها ناوبری حین رانندگی را ارائه می‌کند، در مقابل گوگل مپس ناوبری را زمانی که در حال پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هستید یا زمانی که از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید پوشش می‌دهد. در چنین موقعیت‌هایی گوگل مپس انتخاب بهتری است.» برخی از کاربران در زمان رانندگی و حتا زمانی که به مناطق روستایی سفر می‌کنند از هر دو برنامه ویز و مپس به شکل گسترده استفاده می‌کنند.

کاربری که تجربه به‌کارگیری هر دو برنامه را داشته می‌گوید: «در مسیر رفتن به دالاس، متوجه شدم که ویز من را تا حد خیلی زیادی از مسیر اصلی‌ام دور کرد و در مقابل به مسیری هدایت کرد که ترافیک زیادی در آن‌جا وجود دارد. این دقیقا همان موضوعی است که من از آن رویگردان هستم. زمانی که از هر دو برنامه مپس و ویز برای رفتن به مقصدی در مرکز شهر دالاس استفاده کردم، برنامه مپس هیچ‌گاه از یک مسیر برای بردن من به مقصدم استفاده نکرد. اما ویز اصرار داشت از مسیرهای تکراری استفاده کنم. مطمئن نیستم که آیا این پافشاری به دلیل مستقیم‌ترین مسیر بود یا دلیل دیگری داشت. اما به‌طور فزاینده‌ای آزاردهنده بود تا جایی که مجبور شدم در حین رانندگی استفاده از ویز را برای رفتن به مکان موردنظر متوقف کنم. این اولین باری نیست با ویز چنین مشکلی را داشتم.»

برنده این وضعیت: Google Maps

پیدا کردن سوژه‌ها، رستوران‌ها، ایستگاه‌های بنزین و سایر مکان‌ها

هدایت کاربر به مکانی که در حال حرکت به سمت آن است یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هر برنامه ناوبری باید به آن تجهیز شده باشد.  هنگامی که ویز و مپس حوالی منطقه‌ای که باید به آن‌جا بروید را بدانند هر دو عملکرد خوبی خواهند داشت. شما با جست‌وجو کردن نام مکان‌ها تا حد زیادی قادر خواهید بود به مکان موردنظر بروید. همچنین می‌توانید از محاوره صوتی در هر یک از این دو برنامه برای پیدا کردن مقصد خود استفاده کنید.

 البته مپس در این زمینه عملکرد بهتری و به راحتی می‌تواند مکان‌ها را پیدا کند. گوگل مپس سعی می‌کند برخی از سوژه‌ها و مکان‌های پیرامون مقصد شما قرار دارد را نشان دهد، در مقابل ویز مکان‌های کمتری را نشان داده و تنها مکان‌های شناخته شده همچون ایستگاه بنزین و آیکون‌های بزرگ‌تر مرتبط با کسب‌وکارها را با هدف معرفی (تبلیغات) شرکت‌ها نشان می‌دهد. در تصویر سمت چپ شما نقشه گوگل و سمت راست نقشه ویز را مشاهده می‌کنید.

هر دو برنامه نه تنها موقعیت کسب‌وکاری که به دنبال آن بوده‌اید را نشان می‌دهند، بلکه ساعات کاری، شماره تلفن، دپارتمان و مواردی از این دست را نیز نشان می‌دهند. البته جزییات نشان داده شده از سوی گوگل مپس بیشتر است. در مقابل ویز به کاربران اجازه می‌دهد صفحات شخصی خود را در ارتباط با کسب‌وکارها یا علایق خود ایجاد کرده و به‌اشتراک قرار دهند.

برنده این ارزیابی: Google Maps

کلام آخر

از مپس زمانی که به دنبال مسیریابی بهتر، ناوبری آفلاین و پیدا کردن مکان‌های موردعلاقه استفاده کنید. گزینه‌هایی که این برنامه در ارتباط با  پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌کند مطلوب است.

از ویز زمانی که در نظر دارید به اطلاعات ترافیکی بلادرنگ دسترسی پیدا کنید استفاده کنید. گزارش زنده‌ای از وضعیت ترافیکی که از سوی کاربران آماده می‌شود در این زمینه کمک بزرگی می‌کنند. فراموش نکنید این برنامه قادر است مسیرهای پر استفاده و مقاصدی که به‌طور مرتب به آن‌ها مراجعه کرده‌اید را همراه با تعداد سفرها به خاطر بسپارد. اگر به جنبه اجتماعی ویز علاقه دارید این برنامه گزینه ایده‌آلی برای شما است.

منبع : https://www.shabakeh-mag.com

electropi.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
هادی ندائی